Sanační materiál do Mydlovar vozí nově i železniční vlečka

Sanační materiál do areálu bývalé chemické úpravny rud v Mydlovarech na Českobudějovicku nově vozí i železniční vlečka. Výrazně se tím sníží zatížení silnic v okolí nákladními automobily. Ty zatím představovaly jediný prostředek, který sanační materiál do areálu dopravoval. Vlečka bude jezdit do Mydlovar zatím do května příštího roku třikrát týdně. Novináře o tom informovali ministr průmysl a obchodu Jan Mládek (ČSSD), jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) a ředitel podniku Diamo Tomáš Rychtařík.

"Jeden plně naložený vlak dokáže přivézt tolik materiálu, jako 30 nákladních vozů," uvedl Mládek. Rekultivace areálu na zpracování uranových rud začala koncem 80. let minulého století. Celkově na kalové pole přijde přibližně 20 milionů tun sanačního materiálu.
 
I nadále budou sanační materiál do Mydlovar vozit i nákladní vozy. "Ale výrazně jejich počet klesne, a hodně se tak uleví provozu v řadě obcí v okolí," uvedl Zimola.
 
Mládek uvedl, že se problematice rekultivace areálu v Mydlovarech věnuje už delší dobu. "Jestliže v letech 2002 až 2005 byla hlavní obava obyvatel z toho, aby zde nelítal radioaktivní prach, tak nyní místní občany nejvíc trápí obrovská zátěž automobilovou dopravou. Proto jsem inicioval obnovení železniční vlečky," řekl Mládek.
 
Laguny s radioaktivními odpady, které u Mydlovar zbyly po zpracování uranové rudy, zmizí do deseti let. Původně se přitom počítalo, že sanace skončí o 12 let později, v roce 2036.
 
Zpracování uranové rudy v Mydlovarech začalo v roce 1962 a skončilo po bezmála 30 letech. Rozloha kalových polí zaujímá 270 hektarů. Vyloužené kaly z uranové rudy se zbytkovou radioaktivitou byly ukládány do odkališť KI - KIV. Na zavezení odkališť se používají třeba teplárenské popílky a pneumatiky.
 
zdroj: ČTK