"První zákon, který tvrdil, že Vltava musí být splavná, vzniknul v roce 1901. Tím chci říct, že to není projekt, který bychom si teď vymysleli, ale jedná se o více než sto let starou záležitost," řekl ČTK starosta Hluboké nad Vltavou a senátor Tomáš Jirsa (ODS).
Řada kritiků tvrdí, že miliony investované do obnovy vodní cesty představují mrhání peněz. Jirsa však oponuje tím, že splavnění Vltavy přinese do všech měst a obcí u řeky turisty a udělá okolí vodního toku ještě atraktivnějším. "Podívejte se na život kolem řek a kanálů ve Francii nebo Nizozemsku. Tam z toho profitují celé regiony, tak proč by to nemohlo fungovat i tady," řekl Jirsa.
Prodloužením vodní cesty z Hluboké nad Vltavou až na Hněvkovickou nádrž přibude dalších 19 kilometrů využitelných pro lodní dopravu. Stavební náklady na vybudování plavební komory, prohrábku koryta řeky a vybudování přístaviště Hluboká nad Vltavou - Hamry byly 426 milionů korun. Zaplatil je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).
Projekt Splavnění Vltavy je rozdělen na tři úseky: České Budějovice - Hluboká nad Vltavou, Hluboká nad Vltavou - Hněvkovice a vodní dílo Hněvkovice - Týn nad Vltavou. Chybí už jen dokončení poslední části.
Dnešní otevření komory slavnostně zahájilo novou plavební sezonu, při té příležitosti také začala výstavba sportovního přístavu v Hluboké nad Vltavou. Přístav bude mít kapacitu 73 malých plavidel a jednu velkou osobní loď. V meandru na levé straně řeky pod zámkem má začít sloužit v roce 2014.
zdroj: ČTK